Виникнення ляльок датують близько 3-тім тис. до н.е., а географічне розташування перших представників мінімізованих людей і тварин ручної роботи пов’язують зі Стародавнім Єгиптом. Відомо, що походження ляльки тісно переплетене з язичницькою культурою, магією та обрядовим дійством.
Культурні передумови
Однак нині те, що в давнину вважали проявом чаклунства, стало предметом масової культури й моди. Лялька Чакі з однойменного кінофільму ХХ ст., Анабель, Біллі з «Пили» та багато інших лялькових образів із американських горорів істотно розширили площину застосувань язичницьких архетипів.

Проте не все тут так полярно. Мовляв, на одному боці – символічні предмети у магії Вуду, а на іншому – ляльки Барбі. Десь посередині можна знайти чимало унікальних екземплярів лялькової культури, вартих колекціонерської уваги. Загалом, колекціонування ляльок різних видів, видань, форм, брендів тощо стало проявом хорошого смаку в світі моди.
Роль пандемії коронавірусу
Свої корективи внесла й пандемія коронавірусу, яка замкнула вдома доволі таки соціальних колекціонерів ляльок і шанувальників паризьких подіумів. Так, американська компанія Mattel, яка виробляє ляльки Барбі, відзначилася створенням лялькових образів знаменитостей в світі політики, спорту, діячів культури та відомих особистостей минулого і теперішнього.
Наприклад, серед таких – Мерлін Монро, Елвіс Преслі, Енді Воргол, Девід Бові та інші історичні постаті. Цікаво, що виробництво не обмежене лише ігровими екземплярами. Існує навіть ціла серія колекційних видань, рекомендована винятково дорослим покупцям у зв’язку з деталізацією образу та наряду.
Як нині розвивається лялькова мода?
Ця культура набула широкого розмаху завдяки поширенню соцмереж і розвитку відеохостингу «YouTube», а також численним інфлуенсерам, які, сидячи вдома перед вітринами зі своїми помпезними колекціями, рекламували переваги колекціонування ляльок. Один із найважливіших складників збирання предметів мистецтва – це приналежність до певної спільноти, яке часто втілюється у виставках на кшталт «Модна лялька».

Саме тому колекціонери діляться враженнями від здобутих трофеїв у соцмережах, роблять відео огляди на нові серії ляльок, а також обговорюють дизайнерів у месенджерах. Вираження думки і її трансляція через медіа виявилися невіддільними атрибутами культури колекціонування.
Практична цінність
Окрім мистецької знаковості, концепція колекціонування передбачає зокрема ще й підприємницьку діяльність. Адже вартість рідкісних видань із часом лише росте, як і хороше вино, давня книга або потерте часом полотно художника. Час робить із медіатора мистецтва цінність більшу, ніж він мав при народженні. Що ж, колекціонування ляльок – це ті самі історії, проте вселені не у книгу, картину чи флешку, а в шарнірне єство.
Однак окремої уваги заслуговує галузь моделювання одягу для ляльок. Мініатюрність виробів вимагає неабиякої уваги до деталей від дизайнера, що опосередковано вказує на мистецьку складову такої діяльності. Магія дизайну одягу для ляльок походить уже не стільки від язичництва, скільки від великого світу моди, черпаючи звідти ідеї.
Ключовою відмінністю тут, звичайно, є масштаб, адже мініатюрність одягу й аксесуарів створює перед дизайнером чимало випробувань. Отже, чому ж настільки бурхливий розвиток культури колекціонування ляльок припав саме на період коронавірусної пандемії? Відповідь тут украй очевидна.
Великі будинки моди Парижу, Мадриду та інших філій інституту стилю продовжують розвивати й поширювати всеохопну ідеологію концептуального зовнішнього вигляду. Однак не кожна людина має фізичну можливість зберігати у себе вдома всі колекції провідних модельєрів світу.
Саме тут і з’являється мінімізована мода на ляльках Integrity Toys і Mattel у вигляді крафтового одягу, пошитого на їхні гнучкі тільця. Будь-хто зможе знайти у себе вдома місце для бодай невеличкої колекції. Цим і можна зокрема пояснити, звідки родом такий попит на колекційні серії сучасних ляльок.
Що далі?
Так чи інак, а концепція мініатюрності в моді продовжує завойовувати світову індустрію. На стрімінгових сервісах з’являється все більше кінострічок і мультфільмів, присвячених ляльковим будинкам і власне самим мінімізованим людям із рухомими частинами тіла. Своєю чергою одяг для колекційних ляльок стає явищем моди й прикрашає рідкісні видання.
Отже, полички у домах усього світу поступово заповнюються стильно вдягненими ляльками, як бібліотеки – книжками. Предмети мистецтва бувають різні. Для когось – це полотна відомих художників, а для когось – лімітоване видання колекційної ляльки з 1960-х. Мистецтво різне, і в цьому його неповторність.
Ця стаття була опублікована в журналі “Мова та історія”.